Marah Kenapa?

Sebab ape kita kena marah-marah walaupun benda tu kecil je. Agak hairan juga, benda kecil pun nak gaduh sampai jadi kes besar, akhir sekali yang dah berkahwin akan bercerai, yang berkasih akan berpisah. Tapi semua tu boleh di elak kalau kita boleh kawal marah kita, kalau kita boleh buang marah tu jauh-jauh. Kita marah sebenarnya hanya nak tunjuk lagak kepada lawan kita supaya dia gerun dengan kita, tapi sedar atau tidak, sebenarnya kita sedang menunjukkan kebodohan dan kelemahan kita pada lawan.

Memang agak tak percaya, tapi itu adalah hakikatnya. Sabda nabi Muhammad s.a.w. orang yang kuat bukanlah orang yang kuat dari fizikalnya, tapi orang yang kuat adalah orang yang mampu mengawal marahnya. Sedar atau tidak, bila kita marah,hati kita yang sakit sangat-sangat, hati lawan selamba dia je boleh happy go lucky, dan mengikut kajian bila seseorang tu selalu marah, umur dia makin pendek dan tak awek muda.

Marah, panas baran, benci, geram dan macam-macam la yang buat hati kita sakit, ini boleh dikatakan sebagai peyakit hati. Sifat-sifat ini kita kena elakkan dan buang dari hati kita. Hati yang sakit sebab kita yang buat, bukan orang lain.